✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

MELAHIRKAN JUNDI YANG TAKUT

“Assalamualiakum kak. Boleh ana nak minta tolong sikit??”

“Tolong apa dik?”

“Tolong sampaikan laporan kewangan ni pada kak bendahari, kak Sofia”

“Lar napa tak bagi sendiri”

“Ish tak nak la kak. Takut ana”

Inilah antara dialog yang sering didengari taktala anak buah ataupun ahli kepada sesuatu pimpinan mulai rasa takut pada pemimpin sendiri.

Saya berfikir sejenak. Inikah golongan jundi yang telah dilahirkan dalam keadaan ketakutan? Dimanakah kualitinya?

“Tadi saya duduk sebelah exco Badar..ishh gerun saya..”

“Biar betul akak pimpinan datang bilik kau?” hahaha

Semakin hari dialog ini semakin panas dalam kalangan ahli. Mereka takut pada sesetengah pimpinan kerana jawatan dan taklifat yang disandang oleh pimpinan tersebut. Takut kepada arahan itu dan ini yang tidak dapat dilaksanakan sebaiknya. Meskipun mereka dapat menjalankan pelbagai arahan yang disuruh, namun ia bukanlah atas rasa tangugngjawab individu tersebut tetapi rasa takut yang mencengkam jiwa.

“Adik-adik ni takut nak masuk bilik kita” tegur seorang sahabat saya.

“Baguslah, biar diorang rasa takut sikit.” Jawab seorang sahabat lagi dengan selamba.

“Biarkan diorang rasa takut?” Saya berbisik di dalam hati. Apakah hasil yang diperolehi andai ahli rasa gerun terhadap pimpinan. Bukannya gerun kerna rasa hormat tetapi sebaliknya . Jiwa mereka penuh ketakutan. Yang sepatutnya dipupuk bagi jiwa seorang jundi adalah rasa hormat dan thiqah yang tinggi kepada pimpinan. Namun berbeza daripada apa yang saya perhati. Adik-adik semakin takut untuk bertegur sapa dan secara tidak langsung ia telah mencipta ‘gap’ antara pimpinan dan ahli. Lalu lahirlah jundi-jundi yang wala’ membabi buta kerana tidak faham akan sesuatu arahan dan bertindak atas dasar ketakutan. Kemudian disertai pula umpatan dan kata mengata di belakang. Inilah realiti.

Adakala kita perlu merendahkan diri, duduk bersama ahli bila mana kita berada di atas. Agar kita tahu bagaimana rasanya sewaktu duduk di bawah. Malangnya, ramai pemimpin sekarang hanya syok sendiri dengan jawatan yang ada. Lalu menggunakan jawatan tersebut untuk mengaut keuntungan tertentu. Wahai pemimpin, ayuh muhasabah diri kalian.

Teringat saya kata-kata seorang ulama yang mahsyur.

"Qiyadah tak boleh tutup pintu muhasabah. Ahli wajib awasi pimpinan supaya mereka lurus. Ahli lalai muhasabah pimpinan adalah dosa kerana abai suruhan Allah. Qiyadah perlu suruh ahli muhasabah mereka, dan tidak boleh pisahkan hal peribadi dan tanzim. Masalah peribadi pimpinan adalah masalah jamaah. Qiyadah mesti muhasabah kepada Qa'id dan sesama sendiri"
–As sheikh Siad Hawwa-


JANGAN TAKUT UNTUK MUHASABAH

“Ana nak tanya semua exco, siapa yang berani untuk buat dialog dengan ahli? Sila angkat tangan.”

Kelihatan sebahagian ahli syura ketika itu mengangkat tangan tanda bersetuju.

“Ini muhasabah untuk kita juga, untuk apa kita takut?”

Seorang daripada pimpinan muslimin bersuara dengan lantang tanda sangat bersetuju. Dan selebihnya hanya mengangguk-anggukkan kepala sahaja.

Ya. Saya sangat bersetuju. Pemimpin sewajibnya memuhasabah diri agar kita tahu di mana kesilapan kita. Dan dapat pula untuk kita perbaiki kelemahan pada tampuk pimpinan tersebut.

Teringat saya pada sebuah buku yang berbentuk haraki yang ditulis oleh seorang ahli gerakan yang mahsyur dalam Ikhwanul Muslimin suatu ketika dahulu iaitu, Mustafa Masyur. Pada bukunya yang betajuk “Jalan Dakwah Antara Qiyadah dan Jundiyyah.”

Beberapa point yang telah digariskan oleh beliau berkaitan akhlak dan sifat-sifat yan mesti ada bagi pemimpin dan orang yang brtanggungjawab. Antaranya:

1. Pemimpin mestilah orang yang mengharapkabn akhirat, ikhlas kepada Allah, mempunyai hati-hati yang sejahtera dan sunyi dari penyakit-penyakit hati yang meruntuhkan amalan
2. Mempunyai aqal yang waras, kebijaksannaan dan pengalaman
3. Mesti bersifat dan berakhlak lemah lembut , belas kasihan dan mudah berurusan.
4. Berani dan bermaruah dan tidak penakut membuta tuli
5. Tawadhu dan tidak tnggi diri kepada orang lain
6. Memberi maaf dan dapat menahan kemarahan
7. Menunaikan janji dan perjanjian
8. Jauhkan dari mengungkit dan bercakap tentang diri sendiri
9. Mengawas perkara daripada perkara yang diharamkan oleh Allah
10. Lapang dada serta tidak mendengar cacian dan umpatan
11. Pertengahan dan seimbang dalam semua urusan
12. Teguh bersama kebenaran tanpa berganjak
13. Menjauhkan diri daripada sikap tidak yakin dan terlampau yakin

Maka, marilah kita ‘check & balance’ diri kita, adakah kita tergolong dalam ciri-ciri yang disebutkan tadi sebagai yang bergelar seorang pemimpin atau qiyadi. Jika tidak, ayuh kita perbaiki diri dan pertingkatkan prestasi. Mudah sahaja contoh ikon yang perlu dijadikan role model untuk kita iaitu Muhammad SAW. Peribadi dan kepimpinan yang terdapat dalam diri baginda terlalu banyak untuk kita jadikan panduan dalam mencari keredhaan Allah. Inilah jalan dakwah yang kita pilih, moga kita terus thabat dalam perjuangan ini.

Siiru ala barakatillah..

2 comments:

melahirkan jundi yang takut?
hu3.. ana takot kat tmb.exco LADAR..
gerun2..nk lalu sebelah bilik pn takut..

by da way, penulisan yang mnarik ntk dimuhasabahkn..

salam juang buat jiran sebelah..

 

ana pun gerun dengan t.exco ladar nih. he :)

 

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...