✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

BERTAMBAHLAH MEREKA DALAM HALAQAH INI

Alhamdulillah, segala puji-pujian hanya untuk Allah SWT, Tuhan sekalian alam.

Kegembiraan ini ingin saya khabarkan pada semua. Alhamdulillah, empat hari lepas saya sudah bergelar “mak uda” untuk anak buah pertama saya. Cahaya mata kak long dan abang ipar saya. Ya Allah, sungguh comel bayi yang baru dilahirkan ini. Saya pula sangat rindu untuk mendengar tangisan comel dari anak anugerah Allah ini dalam teratak kami sekeluarga. Beerti bertambahlah bilangan ahli keluarga saya. Kini kami genap sepuluh orang semuanya. Alhamdulillah.

‘NUR IMAN MUKHLISAH’

Nama ni saya yang pilih untuk anak buah pertama saya. Akhirnya kak long dan abang long setuju dengan nama ini. Mudah-mudahan Iman menjadi anak yang solehah dan yang beriman. Mak uda sayang Iman. Mak uda doakan moga Iman juga bakal ikut jejak mak uda untuk menghafaz mukjizat Allah ye. Amin.

PERJUANGAN SEORANG IBU

Sayu hati saya taktala melihat wajah kakak semasa melawatnya di hospital tempuh hari. Walaupun Iman selamat dilahirkan, namun wajah kakak telah menggambarkan kepada kami betapa peritnya perjuangan seorang ibu. Bertarung nyawa untuk anak tersayang. Mungkin penderitaan dan perjuangan kakak dalam melahirkan bayi pertamanya hanya Allah sahaja mengetahui. Kakak pula banyak bercerita tentang pangalamannya dalam melahirkan anak. Saya menjadi semakin teruja, takut dan sedih. Wajah emak pula terbayang-bayang diminda saya. Pasti emak sakit semasa melahirkan saya. Kasihan emak. Moga Allah sahaja membalas segala pengorbanan emak kepada saya.

“Along, inilah jihad seorang ibu, memang sakit, tapi sabar ye nak.” Mak memberi kata semangat pada Along taktala melihat Along kelihatan tidak bermaya.

Ya Allah..hati saya berbisik, “ Along dan adik beradik lain ketahuilah kalian beginilah keadaan emak semasa melahirkan kita semua." Sayu hati ini, tidak mampu langsung untuk kami membalas jasa dan pengorbanan emak kepada kami. Tapi, apa yang telah kami lakukan untuk emak sepanjang tempuh hayatnya. Mudah-mudahan kami menjadi anak yang soleh dan solehah. Bekalan abadi untuk emak di akhirat nanti. Insya Allah. Amin.

IBRAH

Alhamdulillah Allah telah memberi peringatan kepada saya melalui pangalaman along dalam melahirkan anaknya. Saya bermuhasabah atas segala yang terjadi. Disebaliknya penuh dengan hikmah dan ibrah.

Kini bertambahlah mereka dalam halaqah usrah ISA dan AISHAH. Kami menyambut penuh kesyukuran kehadiran abang ipar kami dan juga cahaya matanya, NUR IMAN MUKHLISAH. Mudah-mudahan hadirnya mereka dalam halaqah ini membawa berkat dalam kehidupan kami sekeluarga.

“ RABBANA HABLANA MIN AZWAJINA WAZURRIYYATINA QURRATA A’YUN, WA JAALNA LILMUTTAQQINA IMAMA”


1 comments:

assalamualaikum..

moga si kecil benar2 menjadi mukhlisin..

 

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...