✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

HILANGNYA SERI TARBIYAH ITU

Liqo tazkirah asar petang itu agak suram.

Manalah jemaah yang lain ni. Gusar hati saya memikirkannya.

Soff solat fardhu tadi pun tidak mencapai angka sepuluh.

Barangkali ramai yang baru habis kelas agaknya. Maklumlah waktu pun sudah awal masuk sekarang ni. Ataupun ramai yang mengimarahkan surau petang ni.

Hati saya mengajak untuk husnu zhon seketika.

Majlis tazkirah diteruskan juga walaupun yang hadir ketika itu hanya lima orang jemaah sahaja. Biarpun angka yang sedikit ini telah mengajak kami untuk berbincang pelbagai topik yang menarik. Alhamdulillah. Terisi masa lapang di waktu petang ini dengan sedikit tarbiyah rohani.

*****

Resah hati saya semakin menjadi-jadi. Ruang solat ketika ini kelihatan suram berbanding petang tadi. Tiba-tiba hati saya dipukul rasa hiba. Biasanya waktu malam begini ramai yang akan hadir ke masjid, tapi tidak hari ini. Semakin hari masjid ini suram dan sepi. Rasa rindu pada suasana Ramadan membawa saya berfikir sejenak.

Hilangnya tarbiyah Ramadan..

Ramadan baru beberapa bulan pergi tinggalkan kita. Tapi mengapa tarbiyah Ramadan ini tidak meresap dalam jiwa kita. Bukan salah kemulian bulan Ramadan ini, tapi kealpaan diri kita sendiri.

Mari kita lihat…

Di ambang Ramadan.. Solat berjemaah. Jika kita lihat sepanjang ramadan lalu masjid khususnya akan menerima kehadiran para jemaah yang cukup membanggakan. Namun hari ini ia sungguh mendukacitakan. Masjid yang besar dan tersergam indah kelihatan terlalu lenggang dan sepi. Sudah tiada kelihatan lagi kelompok insan yang beriktikaf sambil membaca al-Quran dan sebagainya. Maknanya kita telah gagal menghayati tarbiyah Ramadhan.

Bagaimana dengan masjid DQ?

Awalnya dahulu saya memerhatikan soff jemaah muslimat penuh hingga ke ruang belakang tangga. Hari demi hari bilangan ini bertambah. Alunan suara jemaah yang membaca al quran samada mencari modal dan iadah kelihatan saling berlawan antara satu sama lain. Hingga saya pernah tidak mendapat ruang yang selesa untuk turut mengaji. Saat itu saya tersenyum gembira, tarbiyah ini berkesan..

Namun adakah kesannya sepanjang Ramadan sahaja? Kenapa kita alpa pada bulan-bulan yang lain? Adakah kita hanya semata-mata ingin merebut fadilat-fadilat dan kelebihan pada bulan itu sahaja?

Hati saya semakin gusar.. Adakah fonomena ini bakal beterusan?

Liqo tazkirah.. Puasa sunat..

Mathurat.. Qiamulail…

Akan turut ditinggalkan juga kah? Hati saya semakin bimbang.

Andai ia beterusan, bagaimana generasi akan datang?

Masihkah sempat merasai kenikmatan tarbiyah di bumi barakah yang semakin hari hilangnya seri barakahnnya itu..

Persoalannya.. Sejauh mana berkesannya tarbiyah Ramadan pada kita.?

Selamat bermuhasabah diri..

Wallahualam..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...