✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

Panjangkan Tarbiyah



alhamdulillah.

perkongsian ini sy petik dari seoang ikhwah, ustaz khairi. syukran atas perkongsian yang besar manfaatnya.


Sesebuah gerakan Islam mengandungi 3 elemen utama:


1. Tarbiyah dan Perkaderan (pembinaan dan pembentukan)
2. Dakwah (penerangan)
3. Siasah (politik, percaturan)

Ana cuba huraikan satu persatu dengan ringkas untuk kefahaman bersama

1. Tarbiyah dan Perkaderan. Ini merupakan aset/manhaj penting supaya jemaah komited dan istiqamah dengan perjuangan. Tarbiyah dan perkaderan menjadi nadi kepada sesebuah gerakan Islam.

Tarbiyah menekankan 3 aspek utama:

a. aqidah benar
b. fikrah yang syumul sesyumul Islam
c. syakhsiyah yang soleh, berakhlak

Perkaderan pula fungsinya untuk membina:

a. kepimpinan berkarisma dan berwibawa
b. organisasi mantap dan hebat
c. tindakan strategik dan berkesan

Perjalanan ini memerlukan kepada Lajnah Tarbiyah yang dipertanggungjawabkan untuk memegang manhaj (perkaderan) dan menjana kesinambungan beragama (tarbiyah).

2. Dakwah. Berlandaskan kepada perintah Allah kita melahirkan generasi yang mempunyai kekuatan dalaman dan softskill untuk melaksanakan tugas dakwah kepada Allah SWT. Maka perlu kepada jemaah untuk mewujudkan atau menguasai proksi yang sesuai demi membumikan tugas dakwah ini.

3. Siasah. Jemaah meletakkan politik Islam (siasah syari'yyah) sebagai kenderaan yang sentiasa meletakkan Islam di atas. Supaya praktikal Islam itu tidak sekadar retorik di atas kertas putih. Percaturan yang baik menatijahkan perjalanan tarbiyah dan perkaderan begitu juga dakwah dapat berjalan dengan lancar. Siasah yang baik sentiasa melonjakkan Islam berada di atas seperti yang terukir pada tinta sejarah Baginda di mana Nabi SAW sentiasa menonjolkan kekuatan kaum muslimin di persada bangsa Arab. Ini memerlukan percaturan yang konfiden, istiqamah, dan berstrategik.


Maka kita  menjadi agenda penerus sunnah Rasulullah SAW dalam usaha menegakkan Islam berwala'kan (mutlak) kepada al-Quran dan al-Sunnah dan bertaatkan (secara jemaah) kepada gerakan jemaah Islam masing-masing.

~membangun bersama Islam~ 


TAKBIR!!


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...