✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

DQ versus MU'TAH.

~moga3 Allah memberkati penulisan saya ini. Alhmdulillah kesempatan yang lama ditunggu, akhirnya Allah izinkan saya untuk menulis sesuatu di belog saya ini.


~mencari barakah al quran..~


saat ini jika ditanya kepada saya:

yang mana lebih kamu cintai antara DQ dan MU'TAH?

yang mana lebih kamu inginkan? kembali semula ke DQ atau teruskan musafir di MU'TAH ini..

pasti jawapan saya : DQ lebih saya cintai dari segalanya..!

saya rindukan tarbiyah DQ.. ! serius, saya sangat merindui detik detik di sana satu masa lalu. tapi pasti ia mustahil untuk saya kembali pada saaat itu. pasti mustahil.

apa kurangnya Mu'tah? bukankah ia lebih barakah dari DQ yang hanya satu daerah kecil dipelusuk hujung Selangor. yang rata rata masyarakat bandar di sana langsung tidak pernah mengenali penduduk DQ. malah mereka merasakan satu nama baru dalam kamus institut pengajian tinggi dalam kepala mereka. 

ye, DQ memang tidak semegah UIA, UKM, UM dan IPT IPTS tempatan yang lain. ia hanya dikenali oleh masyarakat agama sahaja. ada yang langsung tidak mengetahui kewujudannya.

tapi apa yang istimewanya Dq bagi saya.

Ia sangat istimewa. tiada tandingan yang lainnya.

awal kemasukan kami, kami ditarbiyah secara direct oleh para murrabi dan murrabiyah disana. seminggu bersama mereka. tarbiyah yang disentuh oleh mereka yang menghafal al Quran dan mereka yang mengamalkan al quran dalam kehidupan. kemudian diteruskan pula tarbiyah secara khusus oleh pimpinan di sana. generasi al quran ini terus menerus mentarbiyah kami tanpa meninggalkan kami terkapai kapai di daerah barakah itu.

tangan yang mentarbiyah itu juga lahir dari golongan huffazul quran, meskipun mereka hanya senior kami yang beza hanya 2 3 tahun. tapi kandungan tarbiyah yang mereka terapkan tidak lari dari acuan al quran. manhaj nya tersibghah oleh sibghah Allah.

pembawakan mereka memang syadid. (baca: keras) sesyadid yang tidak pernah terbayang oleh akal fikiran saya. kami laluinya dengan tabah kerana saya tahu itulah peringkat awal pentarbiyahan. lalu, pakaian pakaian jahiliyah dididik untuk ditanggalkan sebelum memulakan kehidupan realiti di bumi itu. 

masakan sesuatu yang batil bercampur aduk dengan sesuatu yang hak ? pasti tidak! masakan al quran yang suci terletak di hati yang kotor.? pasti tidak mampu.

ولا تلبسوا الحق بالبطل وتكتموا الحق وأنتم تعلمون 

kami tidak seperti yang lain. memang wajar tekanan dan tarbiyah yang diberikan sekeras yang pernah saya lalui. kerana apa saya katakan ianya wajar??

kerana kami datang ke DQ untuk menanggung satu amanah yang besar. yang mana tanggungan ini terletak di bahu kami sehingga kiamat. sehingga saat kami dibnagkitkan nanti. Al Quran yang dihafal bukan hanya sekadar silibus kampus, bahkan ia mendarah daging dan dipersoalkan di akhirat kelak. 

maka, mereka bergelar huffaz layak dan sewajarnya merasakn tarbiyah ini. 

proses pembentukan dan pembinaan ruhi dipasak semahunya tika itu. saat itulah halaqah dan liqo menjadi makanan rohani yang tidak putus. saat saya merasa lemah dan hampir futur pada mehnah dugaan ini, tiada tempat lain yang dapat mengembirakan hati melainkan memenuhi majlis ilmu, menghadiri usrah, liqo liqo tazkirah, kuliah kuliah tafaquh dan paling utama kekuatan solat jemaah yang sentiasa menguatkan saya ketika itu. hamdalah. 

dan saat saya rebah sakit dan derita melalui onak liku perjuangan tika itulah banyak bahu-bahu yang sudi menjadi tempat saya bersandar. tempat saya meminta nasihat dan inzar. mereka dan kami seperti adik beradik. bahkan lebih dari itu.

DQ dunia tarbiyah buat saya. syurga ilmu dan taman taman al quran buat jiwa saya. tiada yang setanding dengannya. saat biah slolehah mahu dijaga sebaik nya, tika itulah iltizam dan penghayatan al quran dan sunnah nabi menjadi sandaran. tiada satu pon bertentangan dengan syarak. masyarakat al quran yang mahukan tarbiyah, dahagakan ilmu dan tegukan mahabbah.

segalanya bermula di dq.

lalu saat saya dicampak Allah kesini (dataran Syam ini) apakah saya tidak mensyukurinya.

bahkan dataran ini pernah menjadi saksi pertempuran hebat para syuhada' tentera tentera Islam berlawan mengalahkan kerajaan Rom Byzantyne suatu masa lalu. tanah ini pernah dibasahi titisan titisan darah para syuhada'. siapa yang tidak kenal Zaid b Harithah, Abdullah b Rawahah dan Jaafar Thayyar. panglima panglima Islam yang dilantik nabi sebelum pertemuran bermula. bahkan ketiga-tiga mereka diangkat syahid disisi Allah.

alangkah bertuahnya bumi ini. bumi para anbiya dan para syuhada.

zuqnya lebih hebat dari wilayah DQ yang hanya kecil di mata dunia.

Yusuf Qaradhawi dan Rashid Redha nukilkan: 

jika ingin melihat nilai-nilai Islam lihatlah di barat dan jika ingin melihat umat Islam lihatlah di negara arab.
dan inilah yang saya lihat di dataran Syam ini. meskipun buminya penuh barakah dan sirah para anbiya' namun malangnya masyarakat di sini tidak menggambil ibrah tentangnya. ia seolah olah sama seperti negara-negara yang bukan Islam yang lain. bahkan ada beberapa insiden yang saya perhati ia lebih teruk dari itu. 

saat Allah telah memilih saya untuk berhijrah dan bermusafir di dataran ini, sudah pasti ia mengandungi hikmahnya tersendiri. masakan Allah sengaja meletakkan saya di daerah ini sedangakan ia tahu yang terbaik buat hambanya mengikut kemampuan yang diaturkan.

mungkin berbeza tarbiyah di DQ dan di sini. sudah pasti.!

saya dikelilingi sahabat sahabat yang berbeza latar belakang dan corak pendidikan. maka, saya tahu bahawa ini adalah medan amal yang harus dipraktikkan hasil  tarbiyah yang pernah saya hirup di DQ dahulu. adik adik yang bersama saya ini adalah mad'u saya. sahabat sahabat saya adalah mad'u saya.

wajiblah kami menunjukkan qudwah hasanah yang baik untuk mereka contohi. moga moga hasil pentarbiyahan yang pernah saya lalui ini, tidak keras membeku dan statik. agar ia mengalir laju sederas air dan sekencang angin yang bertiup. 


kerana ...

di mana jua saya dicampakkan, maka disitulah medan amal saya. !


jazakillah ustaz ustazah yang telah mentarbiyah kami. juga abang abang dan akak akak DQ. jazakumullahu khairan jaza'.

adik adik yang ingin masuk ke DQ, jagan rasa gentar dengan apa yang diceritakan di atas. jika mahukan ruhi dan jasadi gagah dan hebat, maka bersedialah untuk ditarbiyah. pasti kamu tidak akan menyesal berada di daerah itu ! 


~setiap sudut bumi itu~

~madrasah tarbiyah~


3 comments:

ana pun rinu DQ jugakkk ! sgt merindui suasana di DQ ^^,

 

hish....dq nih....

tambahan..adik2 yg ade perancangan @ angan2 nk mai jordan, bykkan dgr crmh dr.zulkifli albakri,dr. zaharuddin, dr. zahazan..n bce buku2 yg byk dalil2..sbb crmh dr2 ni byk bg kaedah2 fiqh..at least kLu pensyarah ngaja, n kite plak kurg mahir arabic (mcm sy ni), kita blh phm hadith2 @ kaedah2 tu bila pensyarah sebut..1 klbihan lgi klu hafal quran..wallahu`alam..mg kita sume dlm rahmat & inayahNya

 

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...