✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

musafir di Irbid

          

Alhamdulillah selamat kembali ke dataran Mu'tah semula setelah dua hari bermusafir di Irbid. sayu hati saat ingin meninggalkan acik Madihah, teman seperjungan di kampus dq dahulu keseoranagn di bumi itu. bukannya dia tiada kawan, tapi pasti rasa asing saat dia sendiri harus menongkah hidup tanpa sahabat seperjuanagn yang lain di bumi arab itu.

menitis juga air mata akhirnya. 

hanya doa mampu mengiringi agar dia tabah lalui hidup disana.

kalau bukan kerana Allah, bukan kerana atas nama sebuah ukhuwah antara saya dan juga acik, mana mungkin kaki saya mampu berpijak di bumi itu. mana mungkin saya dapat rasai nikmat pengalaman sepanjang perjalanan tanpa senior bersama kami.

segalanya diatur sendiri. dipandu petunjuk dari Allah.

pengalaman yang mengajar. yang penuh seribu satu ibrah.

dan tanpa disangka saya bertemu dengan naqibah saya di Irbid. Along Asmaq Mazalan. kebetulan tempat kami bermalam adalah dalam sebuah rumah yang sama

Allah sahaja tahu bagaiamana tika itu perasaan saya.

saya peluknya eratttttt.. setahun berpisah tidak bertemu dengannya. 

akhirnya jasad yang terpisah antara bumi Mafraq dan Mu'tah menemukan kami di medan Yarmouk, Irbid.

taujih dan nasihat dikongsikan dalam satu halaqah sebelum along (naqibah saya) bertolak balik ke Mafraq. rindunya saat lutut ini bertemu dengan lututnya dalam sebuah halaqah. dialah insan yang banyak mendidik dan mentarbiyah ruhi dan jasadi kami adik beradik. indahnya saat kami mula dibentuk dan ditakwinkan dalam satu proses pentarbiyahan..

kami diingatkan tentang pentingnya penerusan dakwah dan tarbiyah di bumi arab ini. pentingnya perjuangan ini diteruskan. tiada noktah mahupon koma dalam agenda tarbiyah ini.

satu pesanan yang sangat membuatkan saya rasa perghhhhhhhhh... zapppppp gilerr (Allah, tak tawadhu nya ayat ni..) :

pernah seorang murabbi ditanya oleh seorang mahasiswa:

ustaz, bagaimana ye jika seorang itu yang dia sangat aktif dan hebat di Malaysia dahulu, dan tiba saat dia tiba di negara arab ini, dia ingin meng'khalikan' dirinya dalam perjuangan'? bolehke?

ok. minta dia beri tarikh kematiannya bila. kalau dia tahu bila, silalah khalikan diri bila bila masa dia mahu..

perghh.. sangattttt zappppp lah.. masuk terus dalam hati. hingga menitis air mata saya mendengarnya.

sedarlah kami bahawa perjuangan ini tiada R&R mahupon chalet untuk merehatkan diri. ia berterusan, mustamirran dan harus istiqamah. saat baiah kepada Allah diungkapkan untuk mewaqafkan diri pada jalan ini, maka sehingga bila-bila lah ia tiada perhentian. harus dan mesti diteruskan. mati dan ajal yang dirahsiakan Allah tarikh dan masanya adalah sangat besar hikmahnya. 

jika dimaklumkan masa dan tarikhnya (ajal dan juga kematian) sudah pasti tiada siapa yang mahu lakukakan kejahatan. sudah pasti mereka akan berlagak alim mengalahkan ulama'. dan sudah pasti tiada yang akan bergoyang kaki memeluk tubuh sahaja. pasti mereka berlumba-lumba mengejar kebajikan dan kebaikan.




tidak sia-sialah permusafiran kami ini. alhamdulillah

ertanya ukhuwah, bertambahnya thaqafah, banyaknya ibrah.

moga Allah merahmati permusafiran kami semua. ameen..

~mula lah bersejuk-sejukan di bumi Mu'tah ini.. acik madihah, hg doakan kami yek!

*terima kasih kepada ustaz muraqib pergi dan juga balik.. bertapa pentingnya muraqib sepanjang bermusafir. ingat tu akhawat, jangan main redah jer nak keluar mana-mana kat negara arab ni. ingat, ni bukan Malaysia, ok. even, memang kita yakin pon Allah ada bersama kita, masyi cakap arab dan otak mapping sekalipun, tapi harus ingat lelaki arab, malang mahupon bala tidak mengenal siapa. HAZAR itu PENTING!

wallahu'alam.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...