✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

amal seberat batu lesung lebih umph!

alhmdulillah wal hamdulillah

setelah bertahun-tahun jagung berada di gerabak dakwah dan tarbiyah ini, fokus hidup semakin jelas hadafnya. semakin cerah tujuannya. alhamdulillah thumma alhamdulillah. dan sebegitulah kefahaman yang baik harus dipasak dalam diri kita jua dalam diri mad'u kita, agar tujuan hidup ini bukan satu penciptaan yang sia-sia. bahkan disisnya tercipta beberapa tujuan untuk 'pengabdian' yang kekal di negeri akhirat sana. 

dua hari lepas, sempat saya mengikuti sebuah tazkeerah selepas teraweh yang sangat menggugah hati bagi siapa yang mendegarnya. isi kandungan yang disampaikan tepat menembak ke dasar hati. hingga bisa mengalirkan air mata ke-muhasabah-an. T_T

dan setelah kekayaan-kemewahan dunia ini kita kejar, akhirnya kemana kita selepas itu? 

satu soalan yang sekali dengar bagai biasa-biasa sahaja. tapi itulah soalan yang bakal menduduk kan hati yang akhirnya segalanya kita kembalikan semula kepada Allah untuk menjawabnya. tertunduk muka para ahli jemaah ketika itu. usia yang memamah kehidupan mereka bagai menjadi tamparan hebat saat itu. 


30-40-50 tahun yang lalu, apa yang telah aku kerjakan untuk dibawa bekal selepas kematian ini.? 

begitulah bisikan hati yang dapat saya baca melalui kerut wajah muka mereka yang semakin dimakan usia. itu mereka, dan aku? 20 tahun lalu, apa yang telah aku beramal untuk bekalan di negeri abadi nanti? tidak kah puluhan abad yang telah berlalau bagai satu pembaziran usia andai tidak diertikan dalam kehidupan.? tidak membawa pulangan yang baik untuk sebuah kehidupan yang abadi kelak.

bukankah dunia ini ladang untuk negeri akhirat. tempat bercucuk tanam, tuai menuai yang akhirnya hasilnya itu dapat dimanfaatkan. sebegitulah kehidupan dunia.

apakah kehidupan ini sekadar cukup solat-puasa-belajar-kahwen-beranak-kerja-cari duit-buat rumah besar-beli kereta mewah-berseronok bersama para anak dan isteri-jadi warge mas-tua-dan kemudian mati? apakah sekadar itu? 

kata Allah dalam kitabnya:


harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amal kebajikan yang terus menerus adalah lebih baik pahalanya disisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan.(18:46)

kata Allah lagi:


 pada hari itu tidak berguna lagi harta dan anak-anak. kecuali siapa yang datang kepada Allah dengan hati yang tenang. (26:88-89)


mari kita highlightkan serta boldkan perkataan harta dan anak-anak termasuk isteri. mereka ini tidak berguna satu sen pon selepas kematian kita, hanya tinggal amal kita yang kelak menjadi backup baik dihadapan Allah. (serta doa anak yang salleh & ilmu yang bermanfaat) lantaran kehidupan yang mengejar harta-pangkat-kekayaan ini tujuan nya sebagai apa?  

tidak lain tidak bukan kembalikan semua kepada Allah. pergunakan setiap sudut untuk amal kebajikan yang kelak bernyawa saat kita di soal di mahkamah Allah. merekalah para guam bela yang akan sentiasa disisi menjadi juru backup yang terbaik ketika itu. percayalah!


****

dan ini, potongan ayat yang bisa menembus rabak-kan hati kita: 

قُلۡ هَلۡ نُنَبِّئُكُم بِٱلۡأَخۡسَرِينَ أَعۡمَـٰلاً   
ٱلَّذِينَ ضَلَّ سَعۡيُہُمۡ فِى ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَهُمۡ يَحۡسَبُونَ أَنَّہُمۡ يُحۡسِنُونَ صُنۡعًا
katakanlah(Muhammad) apakah perlu Kami beritahukan kepadamu tentang orang yang paling rugi perbuatannya? (yaitu) orang yang sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia, sedangkan mereka mengira telah berbuat sebaik-baiknya.
(18:103-104)

ayuh muhasabah!

amal yang kita lakukan di dunia ini jangan dibaratnya seperti belon besar yang terapungan di udara. ringan tidak berat, bahkan sekadar besar yang tiada isi. 

jika itulah neraca amalan kita, maka jelas keterpampangan amal ini amal yang kurang barakahnya. barangkali ada tempekan riya' takabur serta tidak ikhlas dalam amal itu. ini adalah satu gambaran jelek yang harus dimalukan di hadapan Allah kelak. wa'iyazubillah. 

andai itulah analogi bagi amal yang tidak 'ade umph', maka baik kita seperti batu lesung. biar kecil tapi berat. tidak terapungan, bahkan mustahil terangkat sendiri. barangkali itulah nilaian amal yang sedikit tapi kaya ke-tawadhu-kan di sisi Allah. itu lebih baik!

 
amal seberat batu lesung lebih umph! 
(lama plop den tak menyentuh batu ni, heuheu)

Ramadan bertandang setahun sekali. setelah berbelas-berpuluh tahun kita di gerabak Ramadan ini, berapa kah pulangan taqwa yang telah kita peroleh? T___T  Layaknya kita ditali gantungkan untuk terus bermuhasabah. ~

Nota SK:
yang menulis lebih lebih lagi ditali gantungkan. sobsob. 
moga tinta ini juga menjadi sebahagian amal, ameen3! 

 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...