✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

Allah merahmatimu duhai Duktur

Bismillah walhamdulillah,

Dr Syuesh. :))

Duktur bagi subjek Fiqhul Qadho wa Isbat. Ma sha Allah wajahnya yang menenangkan membuatkan hati saya sejuk melihat serta tidak jemu telinga saya menadah butir-butir ilmu yang keluar dari mulutnya. Pernah dalam satu kelas Duktur, saya tenung redup damai wajahnya itu, hingga fikiran saya menerawang ke sudut lain. Bahasanya yang lembut, senyuman manis yang dilontar serta kecantikkan wajahnya bisa membuat hati-hati anak muridnya turut mencintainya. Ma sha Allah.

Saya sedang menyiapkan bahas yang duktur bagi, lalu terjumpa kalam ini. Membuat hati saya bertafakur sejenak. Seperti nya apa aku ini? HUhuhuh !_!

Saya kongsikan tulisan al-Akh Ihsan Fadhli, memoir beliau bersama al-Ustaz Duktur Syuesh Hafizahullah. Ma sha Allah sangat meng-zappp-kan hati T_T

[Memoir bersama Prof. Dr. Syuesh Mahamid]

Wahai anak-anakku dari Malaysia yang sangat aku cintai.

Aku telah membaca kitab Mustafa Al-Zarqa', Al-Qaradhawi, Al-Durayni, Abu Zahrah. Aku menulis puluhan bahas dan kajian akademik, tapi aku masih belum mencapai tahap ilmu seperti mereka.

Kamu ingin menjadi seperti Al-Qaradhawi, Al-Durayni, Al-Zarqa'. Aku kagum. Tapi, buku kecil yang aku karang tidak mampu kau khatamkan. Bahkan ilmu kamu hanya sekadar bergantung kepada nota-nota di Maktabah Zikra dan Maktabah Tamayyuz. Kajian dan bahas kecil yang aku minta, kamu salin dan tampal dari internet sahaja.

Anakku, aku tidak redha, kamu datang dari jauh lalu pulang seperti sediakala tanpa ada sebarang pertambahan kebaikan dan ilmu pengetahuan.

Wahai anak-anakku, aku inginkan kalian seperti al-Qaradhawi, Al-Durayni, Al-Zarqa'. Berusahalah. Aku sentiasa mendoakan kalian.

.
Moga Allah merahmati kamu duhai Duktur.

Dan moganya ilmu mu sampai ke ruang hati aku yang kontang ini.
 


Hati saya sangat kagum melihat para akh dan ukht yang rajin berjumpa duktur, bermunaqashah, datang ke bilik-bilik duktur bertanya itu dan ini. Sedang di sudut lain aku sebenarnya cemburu dengan mereka. Walhal aku datang ke bilik duktur dalam keadaan takut-takut, itupun berjumpa atas urusan lain~ sobsobssss. T_T tapi paling tidak aku cuba untuk bercakap dengan duktur!  
Moga masa yang berbaki ini saya mampu seperti mereka. Izinkan saya mencemburui kalian, agar saya bisa seperti kalian. In shaa Allah!

Mu'tah,
16/12/2012
Monday.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...