✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

Budak Wajhul Kitab, Game dan Movie.

Bismillah walhamdulillah.

Balik dari wida' adik-adik yang nak khirej tadi terus langkah laju-laju ke rumah. Mujur muraqib yang baik hati itu rajin untuk teman. Sampai rumah, aku gapai phone gajet bajet samsung. Tekan application Facebook. Newsfeed yang keluar dari skrin itu aku scroll sampai ke bawah.

Tiba-tiba terberhenti di satu status seorang ikhwah ini. Aku cuak jugak la.Sebab dekat sebulan tak pulang buku yang aku pinjam tempoh hari. Kut la dia update seru orang yang pinjam bukunya untuk pulang. Aduh, aib gamaknya. 

Tapi mujur bukan itu. Status dia agak sentap. Buat aku terfikir. Iya ada benarnya. 


Aku fikir apa yang dia cakap memenag benar. Ada jugak ye orang yang hidup layan game movie 24/7 ? tak rasa terbazir masa ke ? Tapi status ikhwah ni aku fikir tak tertumpu pada budak Syariah je. Semua students walau takhasus apa jua pun. Kalau akhawat  ni , mungkin jarang kut nak main game. Tapi banyak buang masa dengan tonton video Korea. Tak Korea Hindustan. aduii. 

Nak tengok tu boleh je selagi mana datang manfaat. Haritu aku tengok video Jepun. Tajuk dia Good Luck. Dekat 10 episod kut. Tak penah aku terbazir masa menghabiskan 10 episod lengkap. Walau ada je aku cut sendiri. :) Cerita tu tentang kegigihan seorang pilot. Memang banyak manfaat. Selain aku faham istilah kat tempat kokpit, aku juga belajar erti sungguh-sungguh tu bagaimana. Pada aku, selagi ada manfaat, selagi tu boleh. Selagi mana video tak lagho, tak ada maksiat dan tak ada hiburan melampau. Tapi beragak jugak lah. Kalau yang sampai langgar waktu solat tu apekehal pulak kan. Lagilah kalau pemilihan video yang tak betul, memang buat koleksi dosa jelah kan. 

Jadi, beringat ! 

Aku datang sini (Jordan) sebenarnya tujuannya apa ? 

Malam exam jangan nyusahkan kawan lain sampai nak kena syarah satu kitab penuh kat kita. Ohoi, boleh jadi bengkak mata gamaknya. 

Untuk aku, tentu-tentu kena banyak lagi beringat. 

Buat Akhi Nazirin, syukran atas peringatannya . :')

Bayt Kauthar, Mutah
16/6/2013 | 11:39PM

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...