✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

Labbaika Allah!

bismillah wal hamdulillah 

selesai mendengar cerita dan ringkasan peribadi anak-anak usrah saya petang itu, saya menulis ringkas biodata mereka dalam smart phone cikai saya yang sekadar boleh menyimpan note atau memo (baca: nota). halaqah gumbira itu ceria. masing-masing teruja mendengar kisah kehidupan adikberadik mereka. tanggan saya menongkat dagu, mata saya tepat memnadang wajah mereka yang bercerita. aksi fokus saya tunjukkan. itu tanda saya mendengar sebaiknya cerita mereka. dan sebegitulah yang seharusnya ada pada para murabbi/naqib/guru atau  mad'u terhadap objek dakwah mereka. 

sebaik sahaja tiba giliran saya untuk menceritakan perihal pribadi saya yang serba naif dan faqir ini, tiba-tiba seorang anak usrah saya bertanya satu soalan. 

"Kalau kak anjang (nama gelaran since di DQ, penangan usrah DQ yang sangat superb) diberi peluang oleh Allah, apa yang kak anjang nak?"

pelik. tiba giliran saya tiba-tiba soalan itu diajukan. punyalah ramai yang mentaaruf diri mereka, saya juga terpilih menjawab soalan adik usrah saya. ^_^ angkat kening*

"Kak anjang nak ke syurga."

jawab saya ringkas. senyuman saya lempar. menggambarkan betapa indahnya gambaran syurga yang ingin saya mahukan itu.

dalam kepala saya hanya ada dua tiga sahaja perkara yang benar-benar saya nak. 

andailah ditanya sekali lagi kepada saya, apa yang saya nak dan mahu jika Allah beri peluang pada saya. pasti saya tidak mendahulukan keinginan hati saya sebelum orang lain. seakan saya ananiyah (baca:pentingkan diri) apabila saya dahulu mendahulukan diri saya.

pertama:

"saya nak mak dan ayah saya masuk ke syurga sebelum saya"

kenapa tak saya.?

saya belum sempurna menjadi anak yang solehah, takut tidak mampu menuntun tangan mereka hingga ke syurga. tapi kalau mereka yang ke syurga sebelum saya, pasti jika saya dihumban ke neraka (waiyazubillah) tangan mereka dahulu yang menarik saya sekuatnya kerana mereka ibu dan ayah saya. dan saya anak mereka.


kedua:

"saya nak mak dan ayah saya sempat mengerjakan ibadah haji sementara mereka masih lagi hidup"

inilah keinginan mereka sejak bertahun lamanya. alhamdulillah, sudah dapat panggilan setelah dekat 10 tahun mereka mendaftar. insha ALlah tahun depan. setiap kali telefon mak saya melalui viber atau skype, inilah doa yang hari-hari mereka mohon untuk saya mendoakan mereka.

dan yang ketiga, baru lah saya jawab untuk keinginan diri saya.

"saya nak ke syurga, adikberadik saya ke syurga, sahabat-sahabat saya ke syurga, muslimin muslimat lain juga ke syurga."

"dan yang terakhir, saya nak ke baitullahil haram, mengerjakan ibadah hajisementara saya masih hidup" 

rindu ingin mengucup penjuru kaabah yang wangi itu. tawaf mengelilingi Kaabah, berlari-lari anak antara saei dan marwah. dan alangkah indahnya kalau saya dapat melakukan semua ini bersama mak dan ayah saya. saya teringin benar membawa mereka ke sana. Allahu allah.. 

dua ini saya benar-benar inginkan. 

mudah-mudahan Allah mememudahkan urusan untuk mncapai semuanya. ameen.

tidak sabar menunggu panggilan agung itu, lambaian Kaabah.

"Labbaika Allahhumma labbaik. Labbaikalah  syarikala kalab baik."


"Ya Tuhanku, ampunilah aku, ibu bapaku, dan sesiapa sahaja yang memasuki rumahku dengan beriman, dan semua orang beriman laki-laki dan perempuan. dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kehancuran." 
(71:28) 


Mutah, Jorden.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...