✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

UJIAN ADALAH TARBIYAH

“ Apa yang akak letak belakang saya tu?” Dia bertanya.
“ Ni ultra sound dik, untuk hilangkan rasa sakit awak.” Seorang kakak dari unit fisioterapi memberi sedikit penerangan.

Kemudian satu mesin yang dipenuhi dengan wayar diletakkan di bahagian belakangnya. Sebaik suiz dihidupkan terasa seluruh urat-uratnya ditarik-tarik dan diikuti pula rasa suam yang semakin tinggi suhunya. Dia dibiarkan selama 20 minit di dalam bilik tersebut.

Dia tidak pernah menyangka alat-alat yang tidak pernah dilihatnya sebelum ini menjadi sebahagian daripada hidupnya. Alat bantuan ini adalah untuk membaik pulih tulang dan sarafnya akibat daripada kesan jatuh beberapa tahun yang lepas. Pada minggu yang berikutnya, pemeriksaan yang sama akan dilakukan ke atas dirinya. Inilah tarbiyah dari Allah, diujinya melalui sakit-sakit yang agak membimbangkan. “Ya Allah, Kau sahaja yang mengetahui segala apa yang berlaku.” Dia berdoa pada yang Esa.

Sebaik pulang dari hospital, dia menggagahkan kakinya untuk melangkah ke kelas. Kesan daripada alat mesin tadi membuatkan dia kurang kudrat untuk berjalan dan duduk. Rasa ingin direbahkan saja badannya di atas katil. Akhirnya dia menitiskan air mata menahan kesakitan yang ditanggungnya itu.

BIAR FIZIKAL SAKIT, JIWA TETAP KUAT

“ Akak doakan ana, rasa nak demam dua tiga hari ni. Tapi akak lagi hebat ujiannya dari ana. Minggu ni pulak ada tiga exam berlainan madah. Ya Allah berilah aku kekuatan.” Masej keluhan dari seorang adik diterimanya.

“Esok akak pun ada exam, lusa pun ada exam jugak. Biar fizikal sakit, jiwa kuat k. I’adah quran elok-elok.” Dia membalas masej yang diterimanya tadi.

“Masya-Allah…kata-kata akak buat ana bertambah semangat. Terima kasih kak. Akak memang seorang yang kuat.”

“Haza min fadli Rabbi..” jawabnya ringkas.

Namun, hanya Allah sahaja yang mengetahui kekuatan dan kemampuan dirinya. Bukanlah semudah yang dilafazkan. Amanah yang dipikulnya lebih besar dari sakit yang dialaminya. Rasa sakit itu dibuangnya jauh-jauh untuk kembali kuat daripada sebelumnya. Agar terlaksana seluruh taklifat yang diamanahkan ke atas dirinya.

Potongan ayat terakhir dari surah al Baqarah diamatinya penuh kesungguhan. Allah berfirman:

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa Yang terdaya olehnya. ia mendapat pahala kebaikan Yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan Yang diusahakannya. (Mereka berdoa Dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan Kami salah jika Kami lupa atau Kami tersalah. Wahai Tuhan Kami ! janganlah Engkau bebankan kepada Kami bebanan Yang berat sebagaimana Yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang Yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada Kami apa Yang Kami tidak terdaya memikulnya. dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah Kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum Yang kafir".

Maka, tiada apa yang perlu dibimbanginya kerana Allah telah berjanji dalam firmannya. Dan dia sangat yakin bahawa segala apa yang ddilaluinya adalah mengikut kemampuan yang telah Allah tetapkan kepadanya. Masakan Allah sengaja mahu mengujinya sedangkan dia tidak mampu memikulnya. Subhanaalah percaturan Allah sangat hebat.

Kerdil rasa dirinya taktala dia mengingat kembali sejarah-sejarah perjuangan tokoh-tokoh Islam yang terdahulu daripadanya. Al Fateh, Salahuddin Al Ayubi, Umar Abd Aziz, zaman khulafa rasyidin dan seterusnya sirah junjungan besar Muhammad SAW. “ Mereka lebih hebat diuji oleh Allah berbanding aku. Mereka hebat disisi Allah, sedangkan bagaimana pula aku.” Dia bermanolog sendirian.

BELAJAR DARI SIRAH

Sirah inilah yang menjadi ibrah pada diri kita. Lantaran ujian yang melanda adalah sangat kecil yang diumpamakan ibarat setitis air di lautan berbanding tarbiyah yang dilalui oleh pejuang-pejuang Islam yang lain.

Apa yang telah aku sumbang pada Islam?
Apa yang telah aku korbankan untuk Islam?
Apa yang telah aku lakukan untuk agamaku?

Ajukan persoalan ini pada diri kita. Apakah kita telah pun laksanakan sealanya dengan sempurna? Dimanakah kita berada taktala sahabat-sahabat dan saudara-saudara kita di Palestin sedang berlemuran darah menentang musuh-musuh Allah. Tetapi kita? Duduk dan melihat sahaja. Lalu, taktala diuji, barulah kita kembali kepada mengingati Allah. Menginsafi segalanya.

Sirah perjuangan nabi dan sahabat-sahabat baginda terlalu banyak untuk kita jadikan ibrah. Kenang kembali di saat berlakunya peperangan Badar, Uhud dan Khandak. Bagaimana jerih perih baginda dalam menegakkan Islam dan menyebarkan dakwahnya kepada umat ketika itu. Lalu, nisbahkan pula ujiannya kepada diri kita. Berapa banyak gandaan yang boleh kita hitung berbanding di zaman nabi suatu ketika dahulu.

Ayuh pejuang, jangan kerana ujian yang sedikit kita berputus asa, lemah dan kecewa. Mari kita hayati firman Allah dalam surah Al Imran ayat 139:

Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa Yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang Yang tertinggi (mengatasi musuh Dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang Yang (sungguh-sungguh) beriman.


Saya akhiri entri saya kali ini dengan kata-kata dari Dr. Aidh Abdullah al Qarni dalam bukunya La Tahzan yang menyebut:

“ Jangan bersusah hati sebab ia hanya akan membuatmu lemah dalam beribadah, malas untuk berjihad dan mengheretmu untuk berburuk sangka. Jangan berdukacita, sebab rasa sedih dan susah hati ialah akar kepada pelbagai penyakit jiwa, punca penyakit saraf, penghancur jiwa dan penyebar keraguan serta kebingungan.”

KUAT WAHAI JUNDULLAH



JANGAN JASAD YANG SAKIT
MENYAKITI JIWA YANG SIHAT
KUAT WAHAI JUNDULLAH…

JANGAN FIZIKAL YANG LEMAH
MENCEMARKAN ROHANI YANG KUAT
KUAT WAHAI JUNDULLAH…

JANGAN EMOSI YANG TERGANGGU
MENGGANGGU GUGAT IMANMU
MENGGANGGU GUGAT TAQWAMU
MANGGANGGU GUGAT TAWADHU’MU
KUAT WAHAI JUNDULLAH..

KAU MASIH ADA ALLAH
KAU MASIH ADA PANDUAN
KAU MASIH ADA TEMAN
KUAT WAHAI JUNDULLAH..

KUAT WAHAI JUNDULLAH
KERANA ALLAH DAN ISLAM
SERTA PERJUANGAN YANG KAU GENGGAM
KUAT WAHAI JUNDULLAH…

JANGAN LEMAH
JANGAN SEDIH
JANGAN KECEWA
JANGAN PUTUS ASA
KAU KUAT WAHAI JUNDULLAH…

KAULAH PEMEGANG KALAMULLAH
KAULAH YANG DIPILIH ALLAH
KAU KUAT WAHAI JUNDULLAH…

ALLAH SENTIASA BERSAMAMU..
WAHAI TENTERA ALLAH..

CORETAN RASA,
JUNDULLAH..16/8/2010

MELAHIRKAN JUNDI YANG TAKUT

“Assalamualiakum kak. Boleh ana nak minta tolong sikit??”

“Tolong apa dik?”

“Tolong sampaikan laporan kewangan ni pada kak bendahari, kak Sofia”

“Lar napa tak bagi sendiri”

“Ish tak nak la kak. Takut ana”

Inilah antara dialog yang sering didengari taktala anak buah ataupun ahli kepada sesuatu pimpinan mulai rasa takut pada pemimpin sendiri.

Saya berfikir sejenak. Inikah golongan jundi yang telah dilahirkan dalam keadaan ketakutan? Dimanakah kualitinya?

“Tadi saya duduk sebelah exco Badar..ishh gerun saya..”

“Biar betul akak pimpinan datang bilik kau?” hahaha

Semakin hari dialog ini semakin panas dalam kalangan ahli. Mereka takut pada sesetengah pimpinan kerana jawatan dan taklifat yang disandang oleh pimpinan tersebut. Takut kepada arahan itu dan ini yang tidak dapat dilaksanakan sebaiknya. Meskipun mereka dapat menjalankan pelbagai arahan yang disuruh, namun ia bukanlah atas rasa tangugngjawab individu tersebut tetapi rasa takut yang mencengkam jiwa.

“Adik-adik ni takut nak masuk bilik kita” tegur seorang sahabat saya.

“Baguslah, biar diorang rasa takut sikit.” Jawab seorang sahabat lagi dengan selamba.

“Biarkan diorang rasa takut?” Saya berbisik di dalam hati. Apakah hasil yang diperolehi andai ahli rasa gerun terhadap pimpinan. Bukannya gerun kerna rasa hormat tetapi sebaliknya . Jiwa mereka penuh ketakutan. Yang sepatutnya dipupuk bagi jiwa seorang jundi adalah rasa hormat dan thiqah yang tinggi kepada pimpinan. Namun berbeza daripada apa yang saya perhati. Adik-adik semakin takut untuk bertegur sapa dan secara tidak langsung ia telah mencipta ‘gap’ antara pimpinan dan ahli. Lalu lahirlah jundi-jundi yang wala’ membabi buta kerana tidak faham akan sesuatu arahan dan bertindak atas dasar ketakutan. Kemudian disertai pula umpatan dan kata mengata di belakang. Inilah realiti.

Adakala kita perlu merendahkan diri, duduk bersama ahli bila mana kita berada di atas. Agar kita tahu bagaimana rasanya sewaktu duduk di bawah. Malangnya, ramai pemimpin sekarang hanya syok sendiri dengan jawatan yang ada. Lalu menggunakan jawatan tersebut untuk mengaut keuntungan tertentu. Wahai pemimpin, ayuh muhasabah diri kalian.

Teringat saya kata-kata seorang ulama yang mahsyur.

"Qiyadah tak boleh tutup pintu muhasabah. Ahli wajib awasi pimpinan supaya mereka lurus. Ahli lalai muhasabah pimpinan adalah dosa kerana abai suruhan Allah. Qiyadah perlu suruh ahli muhasabah mereka, dan tidak boleh pisahkan hal peribadi dan tanzim. Masalah peribadi pimpinan adalah masalah jamaah. Qiyadah mesti muhasabah kepada Qa'id dan sesama sendiri"
–As sheikh Siad Hawwa-


JANGAN TAKUT UNTUK MUHASABAH

“Ana nak tanya semua exco, siapa yang berani untuk buat dialog dengan ahli? Sila angkat tangan.”

Kelihatan sebahagian ahli syura ketika itu mengangkat tangan tanda bersetuju.

“Ini muhasabah untuk kita juga, untuk apa kita takut?”

Seorang daripada pimpinan muslimin bersuara dengan lantang tanda sangat bersetuju. Dan selebihnya hanya mengangguk-anggukkan kepala sahaja.

Ya. Saya sangat bersetuju. Pemimpin sewajibnya memuhasabah diri agar kita tahu di mana kesilapan kita. Dan dapat pula untuk kita perbaiki kelemahan pada tampuk pimpinan tersebut.

Teringat saya pada sebuah buku yang berbentuk haraki yang ditulis oleh seorang ahli gerakan yang mahsyur dalam Ikhwanul Muslimin suatu ketika dahulu iaitu, Mustafa Masyur. Pada bukunya yang betajuk “Jalan Dakwah Antara Qiyadah dan Jundiyyah.”

Beberapa point yang telah digariskan oleh beliau berkaitan akhlak dan sifat-sifat yan mesti ada bagi pemimpin dan orang yang brtanggungjawab. Antaranya:

1. Pemimpin mestilah orang yang mengharapkabn akhirat, ikhlas kepada Allah, mempunyai hati-hati yang sejahtera dan sunyi dari penyakit-penyakit hati yang meruntuhkan amalan
2. Mempunyai aqal yang waras, kebijaksannaan dan pengalaman
3. Mesti bersifat dan berakhlak lemah lembut , belas kasihan dan mudah berurusan.
4. Berani dan bermaruah dan tidak penakut membuta tuli
5. Tawadhu dan tidak tnggi diri kepada orang lain
6. Memberi maaf dan dapat menahan kemarahan
7. Menunaikan janji dan perjanjian
8. Jauhkan dari mengungkit dan bercakap tentang diri sendiri
9. Mengawas perkara daripada perkara yang diharamkan oleh Allah
10. Lapang dada serta tidak mendengar cacian dan umpatan
11. Pertengahan dan seimbang dalam semua urusan
12. Teguh bersama kebenaran tanpa berganjak
13. Menjauhkan diri daripada sikap tidak yakin dan terlampau yakin

Maka, marilah kita ‘check & balance’ diri kita, adakah kita tergolong dalam ciri-ciri yang disebutkan tadi sebagai yang bergelar seorang pemimpin atau qiyadi. Jika tidak, ayuh kita perbaiki diri dan pertingkatkan prestasi. Mudah sahaja contoh ikon yang perlu dijadikan role model untuk kita iaitu Muhammad SAW. Peribadi dan kepimpinan yang terdapat dalam diri baginda terlalu banyak untuk kita jadikan panduan dalam mencari keredhaan Allah. Inilah jalan dakwah yang kita pilih, moga kita terus thabat dalam perjuangan ini.

Siiru ala barakatillah..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...