✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

ukhti fillah: sanah helwah!

bismillah thumma alhamdulillah.

setahun yang lalu, sedang lewat malam seorang ukhti menghantar masej.

"kakak, may I ask you a simple question?"

"insha Allah, silakan." saya balas ringkas.

tidak menduga pula soalan apa yang akan diutarakan. kebiasaannya soalan-soalan yang diajukan berkaitan pendapat, hukum hakam yang diforward untuk mendapatkan penjelasan.

"Kakak, kenapa kakak kawan dengan saya?"

kencang detak degupan jantung ini. lebih kurang enam bulan kami berkenalan, baru saat itu soalan demikian ditanya kepada saya. soalan 'kenapa' itu penuh debaran buat diri saya.

lafaz bismillah saya ungkap perlahan. keypad phone ditaip lambat. niat di hati  saya perbaharui. moga-moga semuanya kerana Allah. bimbang punya bisikan jahat yang hinggap di telinga segaja mahu mencetus hura hara dalam persaudaraan.

"Insha Allah, kakak kawan dengan awak kerana Allah dan Islam"

butang send saya tekan. saya senyum lega. kerana dari awal kami kenal tiada hadaf lain melainkan hubungan persaudaraan ini saya sandar pada yang Haq.

"Alhamdulillah, May Allah loves you too because you love me because of Him :) "

saya senyum lebar. rasa terharu mula biak subur di hati. masej balasan yang saya terima itu saya simpan rapi ke dalam hati hingga saat ini. dan ungkapan itu juga sering dia ungkap di akhir chatting kami. ucapan syukur layaknya buat sang Rabbi. tiadalah matlamat lain melainkan semuanya kerana Allah. Moga kasih dan sayang yang kami labuhkan ini semunya kerana Allah.

رجلان تحبا في الله اجتمعا وتفرقا عليه
"dua orang  pemuda yang berkasih sayang kerana Allah, bertemu dan berpisah keranaya"

moga mereka itulah kami!

Nor Saffana. sebegitulah nama yang terukir buat dirinya. menggelar diri dengan nama timbangan 'saff' sungguh mencuri hati saya saat kali pertma kami bertemu. sungguh, dialah pemberian Allah atas jalan dakwah ini. dirinya penuh cerita, ibrah dan kenangan yang saya semat kemas di dasar hati bermula dari awal kami kenal hingga ke hari ini. alhamdulillah.

baik orangnya, ceria dan peramah. dan yang paling saya kagumi akan  perihal dirinya adalah kesungguhannya atas jalan dakwah yang sedang dia layari ini. bersungguh-sungguh dan tinggi nilai hammasahnya. doa saya moga awak thabbat ye! dan jadi akhawat super saiya juga! tak sama kapal takpa, yang penting kita meredah satu lautan yang sama. nanti kalau nak tumpang kapal saya, sangat dialukan :p heheh!

ukhti, 
Sanah Helwah! jazakillah atas ukhwah yang terjalin ini dan mohon maaf atas hak-hak ukhwah yang saya terabai. moga bertemu di syurga, insha Allah.

doakan kakak di sini ye!


Luv u fillah,
Kakak! 
Mu'tah, Jordan/1.30am
16 September 2012

mereka inilah adik-adik saya fillah! 
sila abaikan gambar ikhwah di belakang itu. 
(batch yang sempat dua bulan bersama mereka) 
 
 
mungkin sebab punya anak pensijilan dq yang menjadikan saya sangat akrab dengan adik-adik sijil sebatch saffana dan batch atasnya juga :) alhamdulillah. 

moga semuaya kerana Nya!






4 comments:

kakak ! terharuu, kakak masih ingat lagi in detail apa yang kita smskan dahulu kala, heheh. jazakillah khairan atas ingatannya. tapi, saya ni biasa3 je tau. tak macam kakak. takdenye bersungguh mana pun haa dalam dakwah ni. masih banyak malas. huhu. doakan2. bai :)

 

so sweeettt la..haha..moga kita semua thabat ya! haha..teringt time awal2 saff nk 'ngorat' kak hazirah time tumpang kelas tasmik..hehe..
p/s :syukran kak hazirah sbb buat ktorg rasa dekat dgn akk..huhu..yela..selalunya wujud gab yg besar antara sijil n dip..*dgn rahmatnya kita berkasih syg*

 

saff: kakak kan memang suka buat awak terharu :") haha.

aini: hai, saya sudah degree ye ^^. awak je masih sijil-matrix. hehe.

mudah2an semuanya kerana ALlah. ameen3

 

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...