✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

biarkan segalanya berbicara

*alhamdulillah, berjaya update belog.
aku biarkan segalanya berbicara*

"uda sambung jelah dalam Malaysia, emak takde duit nak tanggung uda belajar ke Jordan."

diam. air mata dari tadi ditahan. 

"mak, urusan duit tu mak jangan risau, insha Allah ada rezeki Allah akan beri nanti"
"ustaz uda pesan: orang yang belajar agama ni jangan risau soal duit, rezeki Allah ada di mana-mana"

ingat lagi saya diolag ini. sekitar awal bulan 3 tak silap saya. saat itu saya sendiri masih taradud dalam urusan menyambung pelajaran. ye, sambung Malaysia memang tak jadi masalah. tapi sudah pasti biah dan waqienya berbeza. bumi Malaysia yang gersang ini jika dibanding dengan bumi anbiya' bukankah jauh bezanya. saya yakin, pilihan saya ke Jordan adalah tepat. malah Allah pula sentiasa memberi rezekinya 
tanpa disangka-sangka.

"kenapa dia nak susahkan mak ayah pergi belajau jauh-jauh"

terkilan hati ini mendengar. sungguh, saya jauh sekali tidak ingin menyusahkan mereka. salah ke saya ingin belajar jauh sedikit dari negara sendiri. salahkah saya mengembara mencari ilmu Allah ini.? salah ke saya berkorban demi jihad ilmu ini?

mengapa sukar benar orang sekeliling hendak memahami. 

hanya doa sahaja sumber kekuatan. dan Allah lah segalanya tempat saya memohon pertolongan.

alhamdulillah, hari ini 12 september saya akan berangkat ke bumi Anbiya, Urdun.  Allah itu  memang maha pemurah dan maha mengasihani sifatnya. rezeki yang diberikannya tidak putus-putus bermula dari saya tamat Darul Quran sehingga hari ini.


allah.. Alhamdulillah thumma alhamdulillah.


(sesuatu yang diluar sangkaan terjadi petang tadi, rezeki yang tidak disangka. menitis air mata saya saat saya mengetahuinya. sungguh, saya tidak layak sebenarnya.)

yakinlah dengan ayat Allah ini!


lama abah sujud. sujud terakhir abah pada solat fardhu tadi benar-benar menyentuh hati saya. saya yakin, pasti tiadalah lafaz kalimah agung yang terungkap dibibir abah melainkan 'alhamdulillah' atas segala nikmat dan rezeki yang Allah berikan tanpa putus-putus.

bergenang air mata saya.
mereka yang bertahkhta di hatiku~

sungguh saya tidak termampu membalas jasa kedua ibu bapa saya. Emak adalah insan istimewa di hati saya. saya lah anak yang paling banyak menangis kerana emak. (anak yang *baik kan). dan mungkin emak juga banyak menangis kerana anak seperti saya. sebab tu Allah pilih saya untuk belajar jauh dari emak, supaya saya boleh jadi lebih baik dari yang biasa. dan mungkin inilah wasilah dalam mentarbiyah saya menjadi anak yang solehah. 

saya tahu, segalanya yang Allah tetapkan adalah tepat! 

dan abah pula adalah insan yang sangat gigih membantu saya dalam urusan menyambung pelajaran ke Jordan. meskipun abah terlalu teliti orangnya (yang kadang-kadang saya agak tidak selesa: sebab semua urusan saya kalau boleh abah nak selesaikan segalanya) - bayangkan, dari potostat ic, isi borang, buat check up-segalanya abah yang selesaikan. alhamdulillah. abah sangat prihatin. dan kadang-kadang abah menjadi reminder yang terbaik buat saya dalam pelbagai urusan. abah memang  baik hati <3. moga Allah merahmati abah.  dan tahnks a lot buat kak long, bang ngah, iqah, kakak n adik. (adik beradik yang menjadi kan saya selalu di buli dirumah, tak kurang juga buat saya banyak menangis. kan kan? )

jazakumullah kepada semua yang membnatu saya dari segala macam aspek. tidak mampu untuk saya membalasnya. hanya kiriman doa yang mampu saya utuskan, agar Allah merahmati dan melindungi kalian di dunia jua akhirat. segala jasa baik kalian hanya Allah sahaja yang dapat m,embalasnya.


~perpisahan ini perit~

ye, memamng sungguh memeritkan. sudah puas air mata saya gugur sepanjang Ramadan yang lalu. tika itu pudar rasa semangat ingin belajar jauh,. entah apa yang menggangu fikiran. barangkali jiwa rasa gelisah, takot dan gundah memikirkan perihal duniawi. 

Jika dunia yang dicari, mak dunialah yang akan diperolehi.
Tapi jika akhirat yang dikejar, sudah pasti dunia turut mengikuti.

fasa pentajdidan dan pentazkiyahan ruhi saat itu sungguh mengetuk jiwa. lalu termuhasabahlah seketika pada ujian Allah yang silih berganti. saat itu pintu futur terbuka luas. namun digagahkan kaki agar bertahan kuat selagi mampu. mujur Allah itu sayang kepada hambanya. diberikannya peluang untuk bertaubat dan terus bertaubat.

akhawat yang saya cintai,

moga perpisahan ini adalah sementara di antara kita. saya pasti akan rindui kalian. 

kawan kawan sekolah lama saya: ex sk serkam, ex tun perak-terima kasih atas kenangan yang dicipta di antara kita.

akahawat Melaka saya: saya pasti rindu nak berhalaqah dengan kalian. juga para ikhwah-liqo ilmiah yang sungguh basah, dan Murabbi-terima kaseh sentuhan tarbiyah yang diberikan.

akhawat DQ saya: kakak2, sahabat seperjalanan (para ex-ex DQ), adik-adik saya: jaga diri baik2 ye. saya pasti rindu untuk berpijak di bumi tempat saya ditarbiyah!

akahwat special di HATI saya: jangan lupakan anjang. jaga Malaysia baik-baik ok. dan terima kasih atas nasihat doa dan kenangan di antara kita. i'll miss you!

ADIK saya: kakak rindu kan awak. jaga diri baik-baik.  jaga Quran dan jaga Iman!

"Aku tinggalkan kamu kepada Allah, nescaya Dia tidak akan mensiakan kamu!"

serikandi kaktus:

Alhamdulillah, saya tidak membebankan emak dan ayah saya. Allah lah segala-galanya buat kita. mohon dan pohخnonlah pertolongan dari Nya. yakin dengan janji Allah, rezekinya di seluruh alam ini.
~FI AMANILLAH YA HABIBATI!

فإذا عزمت فتوكل على الله

~doakan saya yang nak bermusafir jauh ini. moga pulang dengan izzah Islam dan sebuah kejayaan. :')


2 comments:

ya Allah,kuatknlah hati2 kami...

 

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...