✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

soal thabat: mampukah aku?

Qaf: 16
Baqarah: 286


benarlah..
dataran syam ini adalah ubat pahit yang mujarab..
mujarab bagi sebuah kehidupan..
kehidupan si kembara pengembara (blog k.dibah ni)
si musafir ibnu sabil..

kenapa aku tegar memilih Mu'tah sebagai medan juangku?
kenapa tak ukm? kenapa tak uia? kenapa tak DQ je?
sedangkan aku tahu, dataran ini penuh onak dan liku..
sedangkan aku tahu jalan aku pilih ini akan sentiasa menguji aku..
perlukah persoalan persoalan ini belegar legar sedangkan saat ini aku telah pun berpijak di bumi anbiya' ini.
keraguan apakah yang harus timbul?

perjuangan kah?
tarbiyah kah?

seminggu melalui detik detik resah yang melibatkan hati..
hati yang lama dahagakan tarbiyah akhirnya berbicara..
hebat sangatkah tarbiyah yang pernah aku hirup.?
hebat sangatkah tarbiyah yang pernah aku lalui..?
tarbiyah boleh dipilih pilih?
jika tak mahu yang ini, ada cara yang ini..?
persoalan demi persoalan..
menjadikan aku sepi meminta petunjuk dr Tuhan..

bangga sangatkah dengan apa yang pernah dilalui..
muhasabahlah diri..
muhasabahlah..

kenapa jalan perjuangan ini boleh ditanya untuk sertainya ataupun tidak..?
aku musykil..
perjuangan hanya di medan kampus kah?
hanya sementara..?
akukah yang kurang memahami atau akukah yang tidak memahami..

Allah, janganlah Engkau paling aku pada jalan perjuangan ini..
jangan pula Engkau membelakangi aku untuk turut sertai perjuangan ini..
janganlah Engkau bolak balikkan hatiku pada kethabatan perjuangan ini..

sungguh, meskipun aku tidak layak menyertainya,
janganlah aku terpinggir untuk turut sama memperjuangkan agama Mu..

aku telah berbaiah kepada Mu wahai Allah
untuk mewaqafkan segala jasad dan tulang belulang aku ini kepada Mu..
maka, aku bersedia untuk waqafkan diriku hartaku dan segala kepunyaan sementara milikku ini untuk agama ku!

pilihlah kami..
peliharalah kami..
thabatkan hati hati kami..
ameenn..

adikberadikku, aku tidak akan meninggalkan kalian selagi mana kalian tidak meninggalkan perjuangan ini..

matlamat kita besar, jalannya panjang, masih lagi hijau, penuh kesukaran, penuh kesulitan dan penuh kesusahan. tegur dan nasihatilah aku seandainya aku silap.

bersama-sama lah aku andai jalan yang aku pilih ini benar dan tepat.

medan juang ini adalah medan amal, sekalipun diceruk dunia mana pun kalian tercampak.
subur dan bajailah benih benih Islam disitu.
biarkan ia melingkar membaluti jiwa jiwa mad'u.
santuni ruh ruh itu dengan iman
belailah mereka dengan taqwa..


aku tidak akan berganjak meskipun rintangan ini hebat!
peliharalah hati-hati kami ya Allah!

segala apa yang aku coretkan ini adalah segala yang bermain tari menari dalam hati.
saat hati dan iman perlukan tumpuan
saat inilah aku diuji..
alhamdulillah, ujian ini mematangkan aku
mendewasakan aku..
terima kaseh ya Allah.. :')

kamu kamu semua: berilah kepercayaan kepada saya.. (err, boleh ke ckp cmni..?) =.=

Mu'tah, Jordan
12.00 pm.

2 comments:

awak... doakan sy juga......

 

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...