✿♥ inni Faqiran ila Allah ♥✿

"thabbit Qulubana, Ya Rabb!"

Update dari bumi Syam



Alhamdulillah thumma Alhamdulillah.

Pejam celik celik sungguh saya telah pon berpijak di bumi anbiya, urdu kinanah, Urdun.  Bagaikan mimpi saat kaki ini mula menjejak kaki di sini. Langit tebentang luas tanpa sekepul awan sekalipon. Matahari terik memancar ke mata. Angin yang sejuk mengalahkan penghawa dingin menyapa ke muka, membalut tubuh yang masih berjasadkan iklim Malaysia.

 
Akak-akak dan pimpinan PERMATA (persatuan Jordan) siap sedia menunggu kami di Amman, Queen Alia (airport Jordan) Lalu kami serombongan yang menaiki Royal Jordanian berpisah ke tempat pengajian masing-masing. Ada yang ke Yarmouk, Mu’tah dan al Bayt. Bermulalah kembara hidup kami di bumi arab ini.  Bas yang kami naiki  membelah laju padang pasir sepanjang perjalanan ke perkampungan Mu’tah. Pemandangan padang pasir yang gersang yang dipenuhi debu-debu tanah mengakibatkan pernafasan saya kurang selesa sepanjang perjalanan itu. Bangunan petak-petak yang tidak bercat, tidak pula berbumbung dan  bahagian atasnya tidak pula kelihatan sempurna telah menarik minat saya. (macam rumah pangsa kot). Itulah rumah masyarakat arab  di sini.
 rumah petok petok~

Kami di bawa melawat ke dalam kawasan kampus. JAMIAH MU’TAH. Pintu gerbang jamiah menyambut kedatangan kami. Berdiri gagah dua orang pengawal di bahagian pintu masuk jamiah. Teruja melihat tempat pengajian sendiri. Bangunan-bangunan coklat yang kelihatan tua masih berdiri gah menunujukkan keizzahan jamiah tersebut. Sebayak 12 fakulti disini. Bertentangan dengan kawasan university, terbentang luas medan peperangan Mu’tah.

~kawasan jamiah~

Subhana Allah Subhana Allah Subhana Allah..
Maha suci Allah, Dia memberi kesempatan kepada kami melihat tempat ibrah yang penuh kisah sirah para anbiya’. Medan pertempuran peperangan Mu’tah menyaksikan kedatangan kami. Air mata menitik keluar. Memang tidak disangka, bagaikan mimpi indah saat  kami dipilih Allah untuk menunutut ilmu Nya di bumi para nabi dan rasul ini. Maka, tempat ini bukan lagi medan bersuka ria mahupon riang gembira tentang perihal dunia, akan tetapi inilah medan jihad kami dalam mengembara ilmu Sang Pencipta. Meneroka alam serta mengutip mutiara-mutiara tarbiyah disini.
Thumma Alhamdulillah.

Kejutan budaya aka culture shock? 

Bagi saya ia suatu perkara yang biasa. Bumi Malaysia jika dibanding dengan bumi para anbiya, sudah pasti jauh bezanya serta terlampau banyak pro dan kons tersendiri. Maka bagi saya, ini adalah perkara biasa bilamana kita berhijrah ke tempat yang baru, apatah lagi waqie dan biah nya yang semakin jauh dari tempat kelahiran di bumi sendiri. Waqie dan biah yang berbeza bukanlah menjadi asbabnya. Ia tidak menjadi masalah. yang penting adalah diri sendiri. sejauh mana iman dan jasad mampu berdiri teguh ketika diri menghadapi medan amal yang sebenar. ikhlaskan niat pada setiap amal. itulah pokoknya.!

Bumi arab ini sangat mudah dimainkan dengan soal hati. berbolak balik pula dengan soal niat. lain dan terpesong niatnya, maka tersasar lah matlamatnya. tiadalah harapan lain yang menggunung tinggi bagi si pengembara hina ini pada saat pulangnya nanti bersama izzah Islam dan sebuah kejayaan. maka doakan kami disini anak anak musafir di bumi anbiya'.

 ~menanti saat diri ditajmik dan di folow up kmbali seperti satu zaman dahulu.. jangan tinggalkan aku terkapai-kapai di dataran musafir ini..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...